KEMAHIRAN
BELAJAR
A.
KEMAHIRAN MEMBACA
Dalam proses Kemahiran Belajar, kemahiran
membaca seharusnya tidak dipandang remeh oleh pelajar. Kemahiran membaca yang
betul akan dapat meningkatkan pemahaman dengan lebih berkesan. Oleh itu teknik
membaca yang betul amat penting dalam suatu proses pembelajaran, Berikut adalah
beberapa teknik dapat membantu mempertingkatkan kemahiran membaca:
- Membaca secara
BERHATI-HATI
·
Beri
tumpuan terhadap apa yang dibaca
·
Cuba
fahami fakta-fakta penting sepenuhnya
·
Elakkan
gangguan radio dan televisyen
2.
Membaca secara MENYELURUH
·
Bacaan
hendaklah menyeluruh daripada pengenalan hingga ayat terakhir
·
Jangan
anggap bahagian pengenalan kurang apenting
·
Bahagian
pengenalan memberi gambaran tentang isi kandungan bab.
3.
Membaca secara BERULANG-ULANG
·
Bacaan berulang membantu mengingat fakta dengan
lebih baik
·
Isi-isi
juga dapat difahami secara mendalam
·
Ini
dapat mengelakkan kamu tertinggal membaca fakta penting.
4.
Membaca dalam SUASANA yang SELESA
·
Lampu
hendaklah dipasang dengan terang.
·
Suasana
tempat membaca hendaklah sunyi dan senyap.
·
Udara
sekitar mestilah mencukupi
·
Suhu
bilik sederhana. Tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. Jika perlu pasang
kipas.
5.
Berasa dalam KEADAAN selesa
·
Duduk
dengan betul
·
Pastikan
kamu tidak deman, pening, selsema dan sebagainya.
·
Jangan
berbaring ketika membaca. Kamu mungkin tertidur atau mengantuk.
6.
Baca secara PERPERINGKAT
·
Peringkat
permulaan : baca sekali imbas untuk mendapatkan isi keseluruhan.
·
Peringkat
seterusnya ; membaca isi untuk mendapatkan maklumat: pada peringkat ini teknik
mengingat dan menulis nota digunakan.
7.
Cuba BENTUK SOALAN ketika membaca
·
Gunakan
kaedah 1 husband 6 wives
|
|
|
|
|
|
|
·
Dengan
membentuk soalan kamu akan lebih ingat isi yang dibaca.
8.
CATATKAN isi yang dibaca
·
Dengan
mencatat kamu menggunakan tiga kaedah sekali gus: membaca, mencatat, mengingat.
·
Ketika
mencatat kamu berfikir “Apakah yang perlu dicatat?” Ingatan kamu menjadi lebih
tajam.
9.
Gunakan BAHAN PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca
·
Pastikan
pen,, highlighter, kamus, penanda buku ada di sisi.
·
Tandakan
isi-isi penting dengan highlighter.
·
Gunakan
kamus untuk mencari perbendaharaan kata yang sukar.
·
Gunakan
penanda buku untuk merujuk semula sesuatu bahagian.
·
Gunakan
pen untuk menulis isi-isi penting.
B.
KEMAHIRAN MENCATAT NOTA
Kemahiran
mencatat nota yang berkesan perlu asa kemahiran-kemahiran berikut:
- Kemahiran
MENDENGAR
·
Digunakan
semasa proses pembelajaran
·
Boleh
dilakukan serentak
·
Kefahaman
dan pengetahuan boleh ditingkatkan.
- Kemahiran
MEMBACA LAJU.
·
Digunakan
semasa menyalin nota daripada buku.
·
Menjimatkan
masa menceduk idea-idea utama.
·
Bahan-bahan
dapat disusun dengan teratur.
- Kemahiran
MENULIS
·
Tulisan
perlu jelas kerana jika tidak hanya membuat kerja sia-sis sahaja.
·
Mampu
menulis dengan cepat dan kemas.
·
Tahu
menulis menggunakan huruf singkatan boleh melipatgandakan usaha kamu.
·
- Catatkan KATA
KUNCI sahaja.
·
Memilih
isi-isi penting sahaja.
·
Dapatkan
rumusan yang boleh mengukuhkan kefahaman kamu.
·
Pastikan
penggunaan kata kunci yang dipilih boleh difahami.
- NOTA RINGKAS dan
padat
·
Nota
yang dibuat mesti kamu fahami sendiri
·
Nota
yang ringkas danpadat boleh menyegarkan ingatan kamu
·
Nota
yang dibuat mestilah nota yang boleh meningkatkan tahap ingatan kamu.
- Gunakan
PERKATAAN sendiri
·
Cara
ini menambahkan lagi daya ingatan atau penghafalan kamu.
·
Hal
ini kerana nota kamu adalah hak kamu.
·
Hanya
kamu yang faham apa yang kamu tulis.
- Faham setiap
KATA KUNCI
·
Jangan
menggunakan kata kunci yang mengelirukan kamu.
·
Masa
akan terbuang dan usaha kamu adalah sia-sia sahaja jika nota yang dibuat tidak
difahami.
C. KEMAHIRAN MENGINGAT
Kemahiran belajar tidak lengkap jika kamu
tidak melalui proses mengingat. Segala fakta yang diterika hendaklah disimpan
agar tidak lupa uantuk dikeluarkan apabila diperlukan. Justeru disini,
dicadangkan beberapa kaedah yang dapat membantu mempertingkatkan teknik
mengingat:
- HAFAL isi yang
dibaca
·
Ingatkan
perkara yang utama yang perlu kamu ketahui dalam pembacaan itu.
·
Contohnya
: Sebelum membuka buku,ingat “apakah warna pelangi dan bagaimanakah pelangi
terbentuk?”
- Isi DISUSUN
dengan betul
·
Sebutkan
isi yang kamu hafal
·
Ketika
menghafal suara mesti jelas supaya telinga mendengar apa yang kamu hafal.
- Tentukan perkara
yang perlu DIINGAT
·
Pastikan
turutan isi betul
·
Contoh:
Kamu ingin mengingat nama bulan.
·
Pastikan
kamu menghafal bermula daripada bulan Januari danberakhir dengan Disember.
- UJI kemampuan
daya ingatan
·
Di
sini kamu perlu memainkan dua watak
i-
Penyoal
ii-
Penjawab
·
Cuba
“soal” apa yangingin kamu ingat. Kemudian jawab
·
Jika
kamu dapat mengingat. Teknik ingatan sedang berlaku.
- Lakukan ULANG
KAJI sekerap mungkin
·
Baca,
baca, baca, dan bacalah selagi ada kesempatan
·
Pembacaan
yang berulang kali akan mengukuhkan daya ingatan
- Cuba INGAT
semula apa yang kamu telah baca.
·
Proses
mengingat semula, kebiasaannya dilakukan dalam dua keadaan:
a-
Sebelum
tidur
b-
Selepas
tidur
·
Kaedah
ini mampu mengekalkan ingatan kamu dalam masa jangka panjang.
- Menggunakan
Kaedah AKROSTIK
·
Menggunakan
Kepala huruf fakta membentuk ayat.
·
|
Contoh:
Jenis Kata:
Kata
|
- Menggunakan
Kaedah BUNYI SEAKAN
·
Gantikan
fakta kepada bentuk cerita
·
|
Contoh: Kelas Makanan
- Menggunakan
Teknik PEMBAHAGIAN NOMBOR
·
Bahagikan nombor yang hendak dihafal kepada beberapa bahagian.
·
|
Contoh:
|
||||||
- Praktikkan
Penggunaan SISTEM IRAMA
·
Tukarkan ayat atau isi yang hendak dihafal ke dalam bentuk
irama.
·
Pilih
lagu yang paling kamu gemari.
·
Ingatan
menjadi bertambah kuat jika kamu menggunakan irama lagu artis pujaan kamu.
- Praktikkan
Penggunaan SISTEM GAMBAR.
·
Gambarkan objek yang ada kaitan dengan isi yang perlu
dihafal.
·
Contoh:
Kamu ingin mengingat perkataan “bank”. Kaitkan dengan gambar “duit”.
- Menggunakan
KAEDAH AKRONIM.
·
|
Menggabungkan
huruf pangkal
untuk membentuk satu perkataan yang perlu diingat.
·
|
·
0 comments:
Post a Comment